19 יולי, 2014

טישרטים מאוירים וזכויות היוצרים

מצאתם תצלום יפה ורוצים להדפיס אותו? נכון, השאלה הראשונה שמתעוררת במקרה כזה – של מי זכויות היוצרים, ואיך רוכשים תמונה.


ישנו אי צדק מסוים שמעסיק כבר דורות רבים של גרפיקאים וצלמים: למה לגבי התצלומים עולה שאלה של זכויות, אך היא כמעט אף פעם לא מתעוררת במקרה של יצירות גרפיות?  


שאלה טובה, וישנן מספר תשובות לזה. אחת מהן - היא חוסר היכולת לעקוב אחר התגלגלות היצירות הגרפיות כשהמוצלחות שביניהן הופכות במהרה לנרטיבים פופולאריים ונחלת הכלל.


אך, בינתיים, כל עוד שאלת זכויות היוצרים בגרפיקה נשארת פתוחה, הגרפיקאים החליטו... לא לפספס הזדמנות חדשה, ולתפוס בלעדיות על תחום האיור. והצליחו J


הכל התחיל משנות ה-80 כשהאיור נכנס לתחום העיצוב התעשייתי. מאז ועד היום הגרפיקאים שעוסקים באיור השתלטו על תחומי הפרסום, הקרייטיב והמיצוב.  


ובאיור דווקא, כמו בצילום, זכויות היוצרים הופכות למילת המפתח. למה? וכאן נגענו בשאלה השנייה: מה הוא הסוד של זכויות היוצרים. גרפיקאים פיתחו שפה מינימליסטית כדי לבטא מסרים. לכן, מאז ומתמיד גרפיקה הייתה נתפסת כאובייקטיבית וניטראלית. לעומתה, האיור מעניק ליצירה פרשנות אישית וסובייקטיבית. וגם אם תרצו לאייר מסר דומה – לא תצליחו להעתיק אותו במדויק. בתנאים שכאלה מי לא ישמור על זכויות היוצרים?! :)


וכמובן, לשאלה הפרקטית: איך נראה איור על הטישרטים?





כל הדגמים בחנות המקוונת של גרפינס: www.graphyness.co.il

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה